Må bra

Förutom bra kost, regelbunden träning och sömn har jag fyra ämnen som är väsentliga för att må bra och prestera bra i det man gör och vill uppnå.

Det första är sund egoism:

Det handlar om att man är egoistisk, för att man är medveten om att det är det bästa både för en själv och för andra. Det är som i flygplanen, ni vet den där broschyren eller info-videon där de berättar; att om det händer något så se till att ta på din egen syrgasmask först och sen kan du hjälpa dem som sitter bredvid. Det handlar alltså om att föra sig själv i säkerhet för att kunna finnas till för andra.

”Mår inte du bra så mår inte din omgivning bra”

Det andra är prioriteringar:

Jag har börjat använda mig av en princip som heter paretoprincipen, det är en empirisk regel som innebär att 20% av orsakerna ofta står för 80% av verkan. Den kallas ofta för 80/20-regeln också.

Det var Italienaren Vilfredo Pareto som under början av 1900-talet observerade att 20% av befolkningen ägde 80% av landets tillgångar och sedan dess har den här principen generaliserats och applicerats på många olika områden.

Vi leker med tanken att på en liten golfklubb slås 100 golfbollar ut på ett jättestort fält med högt gräs, det tar en timme att hitta alla 100 golfbollar. Men det intressanta är att det tar 12 minuter att hitta 80 st bollar men hela 48 minuter att hitta de sista 20 bollarna. Så varför inte sluta efter 12 minuter och komma tillbaka till golfklubben dagen därpå när 100 nya bollar slagits ut? Det jag menar är inte att vi ska slarva eller inte göra saker fullt ut.Vad jag menar är att det kanske är dumt att alltid ha som mål att samla in 100 bollar varje dag utan istället samla in 80 för det är mer effektivt både med din tid och din energi. Då kan du höja det totala resultatet och dina prestationer med lägre insats.

Det handlar ju först och främst om att göra rätt saker, inte att göra många saker eller göra saker snabbt.

Det tredje är låtsasstress:

Låtsasstress kallar jag den stress i våra liv som är helt i onödan och inte fyller någon funktion när jag tänker efter. Stress som inte tar oss någon vart, kanske till och med bryter ner oss själva successivt. När man låtsasstressar så känner man sig produktiv när man i själva verket slarvar, tar ogenomtänkta beslut och kanske till och med gör mer skada än nytta. Det har blivit så i vårt samhälle att man ska alltid ha mycket att göra, hela tiden vara tillgänglig och gärna ligga på bristningsgränsen till vad man orkar.

Att bara springa på i livet och uppnå massa resultat, vad spelar då egentligen alla våra ansträngningar för roll om vi aldrig kan njuta och glädjas på vägen, eller ens njuta när vi når målet. För när vi låtsasstressar är vi inte närvarande, vi är alltid på nästa grej och nästa grej.

Att observera och minimera sin låtasstress ger mycket energi till viktigare saker samtidigt som man tänker klarare, tar bättre beslut och mår bättre.

Det fjärde är återhämtning:

Återhämtning både i det lilla och det stora. Bensträckare och pauser, men även att återhämta sig efter jobbet/skola etc, på helger och ta semester. Numera öppnar jag inte min mail när jag är ledig om jag inte måste och jag respekterar ledig tid, och vet att jag behöver det.

Jag har tidigare sett vila och återhämtning som något onödigt och ett hinder för att nå mina mål. Men jag har insett att återhämtning ofta är en nyckel till framgång i längden, att på ett effektivt sätt kunna hålla kroppen och tanken i form. För hjärnan och kroppen behöver återhämtning för att kunna vara effektiva.

Det är extremt individuellt vad återhämtning är för varje människa. Traditionell vila behövs också men även att hitta inspirerande aktiviteter att göra för att fylla på med energi. Det handlar om att hitta sina sätt att få återhämtning. För någon är det löpning, för en annan läsning och för en tredje att ha en hobby man kan slukas upp av, eller att bara umgås kravlöst med en vän. Osv.

Boka mig gärna som föreläsare eller köp och se föreläsningen online här »